Huishoudelijk reglement

HUISHOUDELIJKE REGLEMENTEN

I. ORGANISATORISCHE REGLEMENTEN

1. Om te mogen deelnemen aan de competitiewedstrijden georganiseerd door Antwerpse
Tafelvoetbal Clubs (of kortweg ATC), moeten de clubs zich inschrijven bij ATC, de nodige
formulieren invullen en voldoen aan de financiële voorwaarden.

2. Elk lid van een club, speler of niet, moet aangesloten zijn bij ATC, en moet zich kunnen
uitdrukken in één van de drie nationale talen.

3. Men mag zich slechts aansluiten bij één club gedurende het lopende seizoen tot het
einde van de heenronde. Een speler die bij twee of meer ploegen getekend heeft, zal het
seizoen uitspelen bij die ploeg waar hij zijn eerste handtekening geplaatst heeft. Hij moet
bovendien een transferbedrag betalen van 25€. Een transfer naar een andere ploeg is
mogelijk. (art.X). De ploeg waar hij speelt zal dat verrekend zien via zijn waarborg.

4. Bij enig handgemeen op competitiewedstrijden of tornooien tegenover spelers of
bestuur zal de betrokkene geschorst worden tot het verschijnen voor de tuchtraad.

5. Het is de spelers van ATC verboden tegelijkertijd deel te nemen aan de competities van
enig andere federatie. Spelers die hierop betrapt worden zullen uitgesloten worden uit
ATC, zowel voor competitiewedstrijden, als tornooien.

6. Vrije spelers kunnen zich nog aansluiten bij een club tot de 5 e laatste wedstrijd,
bekerwedstrijden inbegrepen.

7. Een inschrijving van een speler kost 20€ en wordt steeds via de waarborg verrekend. Het
bestuur geeft op dit inschrijvingsbedrag een korting, wanneer de speler wordt
ingeschreven voor een – door het bestuur – te bepalen datum. Deze datum wordt op het
einde van het vorige seizoen meegedeeld via het nieuwe inschrijvingsmapje of via mail
naar de verantwoordelijke van de club.

8. Verandering van club kan altijd in het tussenseizoen. Er is geen transfer nodig, indien
men nog niet getekend heeft bij een andere ploeg.

9. Het bestuur behoudt het recht een aansluiting van een speler te weigeren.

10. De ontmoetingen tussen de clubs worden afgewerkt door een heen- en terugronde.
Er wordt een klassement opgemaakt in functie van de bekomen punten en worden gerangschikt als volgt:
het meest aantal punten
het meest aantal overwinningen
het meest aantal doelpunten

Wanneer er op het einde van het seizoen een gelijkheid van punten (dus niet doelpunten, overwinningen of confrontaties) wordt genoteerd,
dan wordt een testwedstrijd gespeeld tussen de clubs die samen de eerste plaats verdelen om alzo de juiste kampioen te kennen.

11. Gelijklopend met de competitie per reeks is er ook nog een Kampioenschap en de beker
van elke provincie die toegang geeft tot de beker van België.

12. Het promoveren en dalen van afdeling hangt af van het volgend punt : enkel de
kampioen moet altijd stijgen. Voor de overige clubs ligt de beslissing alleen bij het
bestuur en zullen de series zodanig worden samengesteld rekening houdend met het
klassement van het vorige seizoen en de transfers die plaatsvinden voor het volgende
seizoen. De, tijdens de competitie, behaalde ELO-punten van alle aangesloten spelers per
club dienen hier mee als leidraad om de club in de meest correcte afdeling te plaatsen.

13. Een club krijgt een wedstrijdkalender en de adressen van zijn tegenstanders. Dit kan via
een map op de algemene vergadering in het begin van het seizoen, of via mail en
website.

14. De kampioen van elke reeks moet deelnemen aan de Belgische
Interclubkampioenschappen. Bij hun afwezigheid zal een boete van 50€ in rekening
gebracht worden.

15. De club die winnaar wordt van de Belgische Interclub wordt uitgeroepen tot KAMPIOEN
VAN BELGIË.

16. Als een club forfait geeft op het moment dat er competitie is of bekermatchen, dan
mogen de aangesloten leden op hetzelfde ogenblik niet deelnemen aan een andere
organisatie van tafelvoetbal, niet in België, niet in het buitenland. Dit geldt ook voor
eventuele afwezigheid bij de nationale en provinciale kampioenschappen.

17. In geval van algemeen forfait in de loop van de terugronde, blijven de verworven punten
van de heenronde behouden. De punten behaald in de terugronde worden
teruggebracht naar forfaitcijfers (18 – 0). Geeft de ploeg forfait in de heenronde zullen
alle wedstrijden worden ingeschreven als forfaitcijfers (18 – 0).

18. Alleen de officiële wedstrijdbladen mogen worden gebruikt. Deze bladen moet volledig
worden ingevuld en men moet er voor zorgen dat alles goed leesbaar is. Wissels zijn
VERPLICHT in te vullen. De wedstrijdbladen mogen eventueel ineens online via de
website ingevuld worden.

19. Het aantal clubs per lokaal hangt af van het aantal speeltafels die er ter beschikking
worden gesteld. Er wordt gesteld dat er twee clubs per lokaal mogen aantreden per
speeltafel.

20. De club moet beschikken over een speeltafel die nationaal is aanvaard. Dit zijn : Jupiter (Goldstar, Starlight).
Elke speeltafel moet voorzien zijn van een werkende lamp boven het speelveld. Rond
elke speeltafel moet genoeg ruimte voorzien zijn ten einde de spelers niet te
belemmeren. 
21. De normen die actueel geldig zijn, zijn de volgende:
- ronde en rechte speelstangen
- popjes mogen niet gebroken zijn, de voetjes niet rond afgesleten
- de hoeken en zijkanten van de tafel mogen niet loskomen
- de balletjes mogen geen gaten bevatten en moeten rond zijn
- het speelvlak mag niet glad zijn of gescheurd, en de bal mag niet botsen bij het rollen
- de verlichting moet voldoende zijn
- de speeltafel moet in originele staat zijn.

Of het speelvlak glad of niet glad wordt bevonden, hangt af van de goedkeuring van de
thuisploeg. De bezoekende ploeg mag geen enkele wijziging aanbrengen aan de
speeltafel, bijvoorbeeld : geen gebruik van schuurpapier, niet branden van de pootjes,
…enz., geen enkele wijziging!
Het gebruik van producten ter voorkoming van het glijden van de bal is toegelaten voor zover die de normale loop van het balletje niet beïnvloedt.
Enkel de thuisploeg mag dit product gebruiken.

22. In ATC zijn de oranje (JGC) ballen verplicht !

23. De thuisploeg is verplicht het wedstrijdblad via de website in te vullen ten laatste de
zondag die volgt op de gespeelde wedstrijd voor 12u. Indien dit niet gebeurt, wordt een
boete van 5€ in rekening gebracht. Het wedstrijdblad MOET alsnog door de thuisploeg
worden ingevuld voor aanvang van de volgende wedstrijd.
Dit kan via : www.atc-tafelvoetbal.be 
Elk lid van de club kan zich registreren op de website en kan na bevestiging van de account wedstrijdbladen invullen.

24. De tegenpartij dient het – door de thuisploeg - ingevulde wedstrijd na te kijken en :
- voor akkoord dient te bevestigen
of
- een opmerking te geven in het daarvoor bestemde vak, wanneer het wedstrijdblad
niet correct is ingevuld.
Dit dient te gebeuren voor de volgende speeldag. Is dit niet het geval wordt het
wedstrijdblad automatisch voor waar aangenomen.

II. GELDIG VOOR COMPETITIE - & BEKERWEDSTRIJDEN

25. Bij de competitie- en bekerwedstrijden zijn de ploegen gevormd uit 6 spelers gekoppeld
twee per twee, alvorens de wedstrijd begint. Alle spelers moeten aangebracht worden
op het wedstrijdblad en dit vóór de match begint. De reservespelers zijn niet verplicht
aanwezig te zijn. De thuisploeg vult als eerste zijn ploeg in op het blad. Daarna vult de
bezoekende ploeg zijn opstelling in op het wedstrijdblad.

26. Om 22.00 uur moet iedere ploeg aanwezig zijn met minstens 4 (vier) spelers,
reservespelers inbegrepen. Deze spelers moeten verplicht koppels vormen. Twee
koppels beginnen de wedstrijd. Het derde koppel krijgt tijd om te arriveren tot alle
wedstrijden van de eerste twee koppels afgelopen zijn. Wanneer alle koppels aanwezig
zijn, wordt uiteraard de voorgeschreven volgorde gerespecteerd. Indien een club niet het
vereiste aantal spelers heeft, wordt dit beschouwd als een forfait. In ATC is het
toegelaten om met 5 spelers te spelen.

27. Het is uitgesloten dat, bij een tekort aan spelers, één van de beschikbare spelers dubbel
wordt opgesteld. Indien dit toch wordt vastgesteld, dan wordt de wedstrijd geannuleerd
en krijgt de overtredende ploeg forfaitcijfers.

28. De wedstrijden beginnen ten laatste om 22.00 uur. Indien men onderling overeenkomt
kan het aanvangsuur verschoven worden. Dit dient wel vermeld te worden bij het
bestuur en op het wedstrijdblad. Dit kan ook via de website en het contactformulier
rechtstreeks aangevraagd worden.

29. Elke speler is verplicht zijn identiteit te kunnen bewijzen voor de wedstrijd begint, op
vraag van een officieel scheidsrechter of kapitein van de tegenstander. De bewijsstukken
zijn :
- clubkaart
- identiteitskaart en/of rijbewijs

In het geval een speler zijn identiteit niet kan bewijzen, dan mag deze speler niet
beginnen. Een oplossing is mogelijk door telefonisch contact op te nemen met een
verantwoordelijk bestuurslid. Die verantwoordelijke heeft het recht deze speler op te
roepen voor de eerstvolgende bestuursvergadering om zo de zaak te controleren.

30. De twee kapiteins moeten het wedstrijdblad allebei aftekenen na de wedstrijd. De
namen van de kapiteins moet dubbel onderlijnd worden, want hij moet de taak van
scheidsrechter kunnen uitoefenen bij een eventuele twist. Zijn vervanger, de
onderkapitein, wordt aangeduid met één enkele onderstreping. Hij dient de kapitein te
vervangen als deze zelf een wedstrijd speelt. Zij kunnen dus beide geen team vormen.
Als een club deze regels niet respecteert, dan verliest die ploeg het recht van arbitrage.
Ook een reservespeler mag de rol van kapitein of onderkapitein op zich nemen.

31. Een voorzitter en/of kapitein blijft steeds in functie en neemt zijn verantwoordelijkheid
op bij een ontmoeting.

32. Elke onverantwoorde handeling of uitspraak tegen de scheidsrechter, lid van het
bestuur, of tegenstander voor, tijdens of na de wedstrijd is verboden en wordt na
overleg met een onpartijdig SportComité mogelijk bestraft.

III. FORFAIT

33. Een forfait wordt bestraft met een boete van 50€, deze zijn in overleg tussen club en
uitbater te verdelen. De federatie komt niet tussenbeide bij mogelijke betwisting tussen
beide partijen.

34. De spelers die deel uitmaken van een club, die een algemeen forfait opliepen zijn
verantwoordelijk voor de schulden van deze club. Op de eerste plaats ligt de
verantwoordelijkheid voor het forfait bij de leden van het al dan niet bestaande comité
van deze club. Zij, en ook de clubleden, zullen eerst de schuld volledig moeten afbetalen
alvorens opnieuw te mogen aantreden in officiële wedstrijden.

35. Bij een forfait wordt door ATC een bedrag van 50€ bij de overblijvende waarborg van
ploeg die forfait gekregen heeft, bijgeteld. De forfait gevende ploeg zal zijn waarborg
verminderd zien met 50€. Indien deze waarborg onder het minimumbedrag van 50€
komt, dient deze opnieuw aangevuld te worden tot een totaalbedrag van 100€

36. Betalingswijze binnen 7 dagen :
Het forfaitgeld kan worden gestort op rekening van ATC op rekening AXA/Crelan
BE41 7512 0872 1610 // BIC : AXAB BE 22 met vermelding van ploeg en datum.

37. Mogelijke straffen :
Indien het forfaitgeld niet binnen de 7 (zeven) dagen wordt geregeld, is de volgende
regel van kracht : geschorst voor één thuiswedstrijd, met forfaitcijfers. Betaalt men nog
niet, dan volgt er automatisch een schorsing voor het lopende seizoen. Individueel kan
men ook geschorst worden voor deelname aan tornooien en kampioenschappen tot de
openstaande rekening wordt aangezuiverd. Het bestuur kan uitzonderlijk van deze
maatregel afwijken indien nodig en zonder enige partij te benadelen.

IV. KLACHTEN

38. Een klacht:
Opdat een klacht kan worden behandeld is het volgende nodig:
a) er wordt van het gebeuren, in het kort, melding gemaakt op het wedstrijdblad. (Geen
scheldwoorden!)
b) deze klacht moet schriftelijk worden bevestigd ten laatste 7 (zeven) dagen na de
feiten. (post- of maildatum telt)
c) voor een klacht die niets te maken heeft met een wedstrijd, dient deze ook
schriftelijk te gebeuren en verstuurd te worden naar het bestuur.
d) Anonieme briefwisseling wordt niet behandeld.

39. Procedure:
Het bestuur van ATC zal elke klacht grondig behandelen. Alle betrokkenen zullen door
ATC gehoord worden, waarna een uitspraak volgt. Deze uitspraak is finaal voor regio
ATC. Een beroep via het Nationale Bestuur is wel mogelijk.

39a. Bij elke vorm van agressiviteit wordt automatisch een schorsing uitgesproken van 2 jaar.
Deze kan enkel door een beroep bij het nationale bestuur gewijzigd worden.

40. Beroep:
Beide partijen hebben het recht om in beroep te gaan tegen de beslissing van ATC. Het
volgende is dan van toepassing:
- Het beroep moet schriftelijk worden gedaan binnen de 7 (zeven) dagen
- ATC stuurt deze door naar het Nationale Bestuur
- Een waarborg dient gestort te worden op rekening ATC, dewelke integraal wordt
doorgestort aan het Nationale Bestuur
- Indien men in het gelijk wordt gesteld door het Nationale Bestuur wordt de waarborg
teruggestort, anders verliest men de waarborg.
- Het Nationale Bestuur behandelt deze beroepen 1x per jaar op de Nationale
vergadering. Intussen blijven de eventuele sancties die genomen zijn door de
regionale besturen van kracht.

V. ARBITRAGE
41. In normale omstandigheden worden de wedstrijden gespeeld zonder officieel
scheidsrechter, behalve :
a) bij een aanvraag van een club, minimum 7 dagen voor de geplande match.
b) wanneer het bestuur zelf een officieel scheidsrechter aanduidt. Het bestuur hoeft
geen motivatie te geven over zulk een maatregel.

42. Als er geen officieel scheidsrechter is aangeduid door het bestuur, dan wordt deze taak
overgenomen door de kapiteins van beide ploegen. Indien één van beide kapiteins niet
vrij is, door het feit dat het zijn beurt is om te spelen, dan wordt hij vervangen door zijn
onderkapitein. Wanneer er zich een probleem voordoet, zullen enkel beide
scheidsrechters/kapiteins zich afzonderen, het probleem bespreken én oplossen.

43. Indien men niet tot een akkoord komt, dan neemt de kapitein van de bezoekende ploeg
een beslissing en laat de wedstrijd verder spelen. (of de onderkapitein, indien zijn
kapitein niet vrij is). Op het wedstrijdblad zet men onder de rubriek Opmerkingen
‘Onder voorbehoud’, te samen met een korte uitleg van het gebeuren. Men meldt van
welke beurt men onder voorbehoud aantekent. Het bestuur zal achteraf beide partijen
uitnodigen om tijdens de volgende bestuursvergadering hierover een beslissing te
nemen. De lokale club moet er alles aan doen om de wedstrijd te laten verlopen.

44. De club die bijstand vraagt van een scheidsrechter betaalt de arbitragekosten (50€). Dit is
te betalen vooraleer de wedstrijd aanvangt. Als het bestuur zelf een scheidsrechter
aanduidt, dan worden de kosten gedragen door de federatie.

45. Een wedstrijd kan enkel stilgelegd of uitgesteld worden door een officieel scheidsrechter
of bestuurslid van ATC. Deze bevoegdheid is niet geldig voor een kapitein-scheidsrechter.

De reden voor zo'n situatie kunnen de volgende zijn :

- het speelvlak is in slechte staat of uitzonderlijke onvoldoende verlichting
- het materiaal is niet conform met de voorschriften
- muziek is keihard of er is in het algemeen te veel lawaai
- uit de hand lopen van de wedstrijd

Het bestuur dient ALTIJD op de hoogte gebracht te worden van een stopzetting van
de wedstrijd.
46. De federatie heeft het recht aan elke club één van zijn leden ter beschikking te laten
stellen om een reserve aan te leggen van scheidsrechters.

VI. VERANDERING VAN LOKAAL
47. Een verandering van lokaal of sociale zetel mag niet gebeuren in de loop van het seizoen,
tenzij in geval van overmacht.

48. Alleen het bevoegde bestuur mag de situatie in overweging nemen. Elk geval zal
afzonderlijk behandeld worden.

49. In geval dat het lokaal van een club tijdelijk niet beschikbaar is, dan moet de betrokken
ploeg zijn wedstrijden afwerken ofwel op verplaatsing, ofwel in een lokaal dat er het
dichtst is bijgelegen. De omstandigheden van het lokaal en de speeltafel moeten
beantwoorden aan de voorgeschreven normen.

VII. UITSTEL VAN EEN WEDSTRIJD
50. Er mogen twee wedstrijden worden uitgesteld. 1 mag de ploeg zelf aanvragen, 1 uitstel
mag door de ploeg gegund worden. Een ploeg kan dus nooit meer dan 2 uitgestelde
wedstrijden tegelijk hebben. De beslissing om al dan niet een wedstrijd uit te stellen ligt
volledig bij de tegenpartij, tenzij in overmacht waar het bestuur altijd het recht heeft om
een wedstrijd uit te stellen.

51. In geval van goedkeuring van het uitstel, dan moet deze ontmoeting gespeeld worden op
één van de vrijgestelde data, die hiervoor zijn voorzien. Op de laatste drie speeldagen is
er echter geen uitstel mogelijk, dit om competitievervalsing tegen te gaan.

IX. PROVINCIALE KAMPIOENSCHAPPEN
52. Elk seizoen moet een provincie kampioenschappen organiseren zoals ENKEL en DUBBEL
voor elke afdeling. Dit kampioenschap levert een provinciale kampioen op.

53. Elke club moet vertegenwoordigd worden door minstens twee spelers voor het enkelspel
en door minstens twee koppels voor het dubbelspel.

54. De Kampioenschappen worden gespeeld volgens de ranking van de spelers, of volgens
afdeling. Dit staat steeds vermeld op de affiches.

55. Indien in het dubbelspel 2 spelers inschrijven met een verschillende ranking, dient er
gespeeld te worden volgens de hoogste ranking.

56. Enkelspel dient altijd gespeeld te worden volgens eigen ranking.

57. De gebruikte regels voor de kampioenschappen zijn deze van ATC.

58. De provinciale kampioenschappen zullen worden gehouden ofwel op één weekend,
ofwel verspreid over het hele seizoen; dit volgens richtlijnen van ATC.

X. TRANSFERS
59. De transfer is vrij voor elke speler gedurende de periode bepaald door het bestuur.
Buiten deze periode kunnen alleen nog deze spelers ter discussie gesteld worden voor
een eventuele transfer, die afkomstig zijn van clubs die niet meer zijn opgenomen in de
wedstrijdkalender van het lopende seizoen.

60. Een club mag spelers aansluiten van om het even welke afdeling. Het bestuur is verplicht
die club in een afdeling onder te brengen aangepast aan de waarde van de spelers. Een
club kan dus geweigerd worden in een bepaalde afdeling. Dit om de waarde van die
bepaalde afdeling te waarborgen. Eens de competitie bezig is, kunnen ook spelers bij
een bepaalde ploeg geweigerd worden om diezelfde reden.

61. Een club die een speler aantrekt moet nagaan of deze al dan niet aangesloten is bij een
club van ATC.

62. Elke regio moet een ledenlijst binnenbrengen op het Nationaal Secretariaat voor eind
september.

63. Indien een speler reeds getekend heeft bij een ploeg, en een transfer wil naar een
andere ploeg, dan dient er steeds een transferformulier ingevuld te worden. Hierop
staat tevens het akkoord vermeld van de kapitein van de oude ploeg, en van de kapitein
van de nieuwe ploeg. Indien de speler zelf kapitein was bij de oude ploeg, dient de
nieuwe kapitein akkoord te gaan. De speler zal pas ingeschreven worden bij de nieuwe
ploeg na ontvangst van het transferformulier. De betaling van 25€ wordt via de
bestaande waarborg verrekend.

64. De waarborg van een bestaande ploeg zal steeds minimaal 50€ bedragen. Staat deze,
door transfers en extra inschrijvingen, onder dit bedrag dient dit aangevuld te worden
tot de oorspronkelijke 100€ tegen de volgende speeldag.

65. Op het einde van het seizoen zijn de ploegen verplicht hun inschrijvingsmap van het
volgende seizoen af te halen. Enige uitzondering is wanneer de ploeg het seizoen
daaropvolgend niet zal aanvangen, en dit vooraf laat weten aan het bestuur. Indien de
inschrijvingsmap niet wordt afgehaald op de daarvoor bestemde dag, zal deze
opgestuurd worden naar de ploegverantwoordelijke. Een boete van 20€ zal in mindering
gebracht worden van de openstaande waarborg. Indien een ploeg die vooraf meldde niet
meer deel te nemen, alsnog de kaft opvraagt, of een nieuwe inschrijvingsmap invult, zal
eveneens de 20€ aangerekend krijgen.